Wat vinden jongeren van Europa en de uitdagingen van vandaag de dag in Europa? Dat is waar onze ‘Dress to Protest’ workshops voor jonge Europeanen over gaan. In mei 2019 vond de eerste editie plaats in samenwerking met FASHIONCLASH. Met de verbeeldingskracht van mode deelde een groep middelbare scholieren hun visies, persoonlijke verhalen en boodschappen over Europa.

Onder begeleiding van vrijwilligers die in de mode hebben gewerkt en studenten van de Maastricht Academy of Fine Arts and Design (MAFAD), brachten jongeren hun boodschap voor Europa in de vorm van modecreaties tot uiting. Welke boodschappen hadden de jongeren?

#DigitalEurope
Drie jongens met een duidelijke mening ontwierpen een t-shirt met een figuur die juist niets kan zeggen. “De druk van social media op het leven van jongeren, staat in contrast met de felgele figuur, die laat zien dat hij wordt gecensureerd”, aldus Jack. “Mensen plaatsen hashtags zoals #SlayQueen, #100 en #bruh overal op Instagram”, zegt hij. “Wanneer mensen die hashtags gebruiken, krijgen ze heel veel ‘likes’, zonder dat er zelfs maar aandacht voor de inhoud is”, vervolgt hij. “Daarom hebben we de hashtags hier geplaatst en symboliseren we met de X-vormen deze overdrijving van censuur en popularisering.”

Van de redactie: Terwijl een nieuwe generatie populaire bewegingen komt op – zoals jongeren die deelnemen aan klimaatprotesten of de gele hesjes beweging – vaak met grote online steun, laat dit t-shirt zien dat censuur niet alleen iets is dat wordt opgelegd door anderen. We censureren onszelf ook om erbij te horen, om de meeste ‘likes’ te scoren. Voeg een hashtag toe die al viraal is en wat je wilt zeggen – of niet – gaat mee in de storm van populariteit.

Sterke woorden
Nora ontwierp een groene tule hoed met ‘fuck’ erop geplakt in grote letters, en een blauwe, korte broek met de slogan ‘save our planet’ met een wereldbol. Leah draagt ​​een gescheurd, wit overhemd met scheldwoorden erop.

Op het eerste gezicht lijkt Leah’s creatie, een gescheurd shirt met een genereuze catalogus van scheldwoorden, ontworpen om iemand te beledigen. Maar ze wil juist benadrukken “dat die woorden je niet mogen overkomen”. “Doordat je het shirt uit kunt doen, kan je ook de scheldwoorden en beledigingen van je af laten vallen en het shirt gewoon in de was doen!”

Nora’s hoed-en-broekcombinatie is een protest tegen de vervuiling van onze planeet en roept op om met grootschalige oplossingen te komen. “We zijn het haasje, dus kom in actie en red de planeet!” en voegt eraan toe: “Er is geen planeet B!”

Klimaat als belangrijkste thema op de Europese agenda
Anna versierde een jeans met een stoffen vlinder, doorzichtige plastic patches en “No plan B” op de achterkant. Julia creëerde een “Save the Ocean” -t-shirt met blauw plastic gaas.

Anna wilde beslist dat de slogan van haar jeans ‘Geen planeet B’ op de billen zou worden geplaatst, want daar kijken mensen naar! Zowel zij als haar vriendin Julia gebruikten de workshop om hun bezorgdheid over het milieu te benadrukken en erkenden dat “we onze acties niet ongedaan kunnen maken als het gaat om onze consumptie van plastic in het verleden. Maar we kunnen wel helpen door nu iets te doen om te voorkomen dat er nog meer plastic wordt gedumpt op de planeet.”

Julia heeft een t-shirt gemaakt met de slogan ‘Save the Ocean’ op de voorkant, en rijkelijk versierd met een plastic net op de achterkant. De spleten in de zijkant van het t-shirt worden bij elkaar gehouden door plastic banden, die de ‘verborgen’ soorten vervuiling illustreren, die niet zichtbaar zijn voor het blote oog of vaak niet worden gezien in het Europese landschap.

Stemmen is belangrijk
De creatie van Niels (conceptueel ontwerper en gemaakt met zijn team van MAFAD Dana, Sophie, Max en Jolieke) is een parachute waarvoor hij opzettelijk de kleuren van Maredsous koos, bekend om zijn bier en kaas: twee dingen die erg geliefd zijn bij Europeanen. “Eten en drinken brengt mensen bij elkaar, ongeacht hun achtergrond. En wie houdt er niet van bier en kaas?” lacht hij. Niels stemde bij de recente Europese verkiezingen, maar sommige van zijn vrienden niet, en zagen het nut daarvan ook niet in. Zijn parachute symboliseert het Europees Parlement, dat alleen echt de mensen vertegenwoordigt als iedereen zijn stem uitbrengt.

De kunst van het luisteren
Sean maakte een zwarte outfit met witte banden en ‘Holier than thou’ geschreven op de achterkant in witte letters. Deze creatie symboliseert een groot hedendaags probleem in de Europese en wereldwijde politiek: “het feit dat ‘links’ en ‘rechts’ niet naar elkaar luisteren en praten. Partijen met verschillende opvattingen verzetten zich om het gesprek met elkaar te voeren. Het kostuum weerhoudt je letterlijk om te spreken, want mensen keren elkaar (ik ben’ Heiliger dan gij’).”

‘Upcycling’ om afval mooi te maken
Afval kan mooi zijn. Dat was de boodschap die Vivian wilde projecteren met haar creatie van baljurken, om de noodzaak van meer recycling en upcycling van gebruikte materialen te benadrukken. Haar zwarte glitterjurk in zeemeerminstijl wordt bijeen gehouden door rijen veiligheidsspelden die ‘upcycling’ voorstellen. “Ik wilde van afval iets speciaals maken. Dit zijn misschien gewoon kant-en-klare materialen, maar ik wilde laten zien dat het mogelijk is om bijna alles opnieuw te gebruiken om iets anders te maken”, zegt ze. Haar ontwerp bevat een nieuw logo dat ‘upcycling’ symboliseert, in de vorm van veiligheidsspelden. Volgende stop: het MET Gala!

In september krijgt Dress to Protest een vervolg!