Geen generatie is zo Europees als de millennials: ze kregen hun eerste zakgeld in euro’s, studeren massaal in het buitenland als ERASMUS-student en staan aan de basis van de pan-Europese partij Volt. Maar wat blijft er overeind van die verbintenis met Europa in tijden van pandemie, klimaatverandering en populisme?

Binnen het project ‘Stoorzenders’ gaan populaire jonge podcastmakers op zoek naar antwoorden op deze vraag. Afgelopen maand verscheen de eerste aflevering gemaakt in samenwerking met De Kiesmannen, waarin zij op zoek gingen naar het Nieuwe Europese Verhaal dat de veelbesproken zou ‘Eurokloof’ kunnen dichten.

In een splinternieuwe, tweede aflevering is het de beurt aan Red de Millennial om je uit je echokamer te sleuren. Presentatoren Charlotte Remarque en Bouke van Balen van Red Pers, een platform voor journalistieke ontwikkeling, nemen hierin zonder genade de millennial-generatie, en haar Europees-zijn, onder de loep. Ze worden voor de gelegenheid bijgestaan door de jonge Europa-experts én medemillennials Peer van Tetterode en Piet Ruig.

Red de Millennial Charlotte en Bouke_2

Aflevering 2 stoorzenders: Betrokkenheid bij Europa

Vergezeld door Peer en Piet reizen Charlotte en Bouke door Europa, met een uitstapje naar de Verenigde Staten, en bespreken ze de betrokkenheid onder millennials bij het Europese project. De ontdekkingstocht begint bij de woede onder veel millennials over de uitslag en gevolgen van het Brexit-referendum, om vervolgens alle uithoeken van Europa aan te doen. Bootvluchtelingen op de Middellandse Zee, jongeren die de straat opgaan in Bulgarije om te protesteren tegen een corrupte regering, en de groeiende jeugdwerkloosheid in Zuid-Europa. Waar de Nederlandse millennial zich soms druk maakt over de EU en haar regeltjesdrift op het gebied van vleesvervangers en de import van bananen, blijkt Europa in andere landen ook een droom en baken van hoop.

Volgens de makers is het niet langer een kwestie van vóór of tegen Europese samenwerking zijn, maar draait het om de vraag in welk soort Europa de millennial zichzelf het liefst ziet. En dat dit ook komt met een verantwoordelijkheid om je daarin te verdiepen, en misschien zelfs je in te zetten om de toekomst van Europa koers te geven.

Maar wat zijn Europese thema’s waar de millennial zich hard voor moet maken? Hoe krijgen we Europese jongeren zover dat ze net zoals bij de Amerikaanse verkiezingen ook de ontwikkelingen in Brussel en de Europese hoofdsteden op de voet volgen? Kortom: hoe Europees is de millennial eigenlijk? Luister nu naar de tweede aflevering in de Stoorzenders-reeks op onze ‘Boulevard Europa’.

Peer is journalist en opgeleid tot antropoloog en Oost-Europa deskundige. Voor Red Pers schreef hij onder meer over protesten in Bulgarije en Wit-Rusland. Hij bespreekt daarnaast een actueel fenomeen uit het wonderlijke Russischtalige medialandschap in een eigen rubriek. Peer werkte het afgelopen jaar als onderzoeker en redacteur mee aan de VPRO-serie ‘In Europa’, waarin historicus Geert Mak door Europa en haar geschiedenis reist.

Piet volgt net als Peer het laatste nieuws over Europa op de voet. Hij schrijft voor Red Pers over politiek-economische onderwerpen en de EU. Hij groeide op in Amsterdam en verhuisde naar Londen om filosofie, politicologie en economie te studeren aan King’s College. Na zijn afstuderen liep hij stage bij de European Union of National Institutes for Culture, dat ernaar streeft om door middel van intensieve culturele samenwerking Europese integratie te versterken. Op dit moment werkt Piet als onderzoeker bij de VPRO aan een documentaire over de financiële sector.

De eerste podcast is ook te beluisteren op Boulevard Europa en werd gemaakt in samenwerking met De Kiesmannen. Samen met cultuurwetenschapper Eline Schmeets en winnaar van de FD-essaywedstrijd “Europa na Corona” Kamiel Dankers gaan zij op zoek naar een nieuw, toekomstbestendig verhaal voor Europa. Een verhaal dat een nieuwe generatie Europeanen aan zich weet te binden.

Leave a Reply